Frågor och Svar om Skolkläder



Hur länge är skolans webbutik öppen?

De flesta skolor brukar ha sin webbutik öppen under ca 14 dagar. Öppettiden för din skolas webbutik står
informationsmaterialet du får från skolan (vykort, mejl och på affischer som sätts upp).
Observera att det endast
går att beställa under denna period. Alla kläder för din skola trycks samtidigt så det går inte att göra några
efterbeställningar när webbutiken stängts ner. De flesta skolor brukar välja att öppna sin webbutik en gång per läsår,
antingen på höstterminen eller på vårterminen. Det är skolan som bestämmer när webbutiken ska öppnas.

 

Sen beställning

Kan jag beställa om skolans webbutik har stängt?

Tyvärr har vi ingen möjlighet att ta emot beställningar när webbutiken väl är stängd. Alla kläder för en skola måste
tryckas samtidigt. Kläderna skulle annars bli väldigt dyra om vi skulle trycka ett plagg åt gången. När vi stänger en skolas
webbutik tar vi ut olika listor som vi skickar till vårt tryckeri. Att lägga på en beställning i efterhand blir väldigt komplicerat
och kostsamt. Det skulle också göra att alla som beställt sina kläder i tid skulle få vänta extra länge på sina leveranser.
Det är därför viktigt att alla beställer när webbutiken är öppen. Det är skolan som bestämmer när webbutiken ska öppna igen.
De flesta skolor öppnar en gång per läsår. Några skolor har sin webbutik öppen både höst och vår. 

Håll utkik efter information som skolan delar ut till eleverna några dagar innan webbutiken öppna.
Ring oss gärna om du vill veta ifall skolan har bestämt datum för när deras webbutik ska öppna nästa gång. Tel 08-644 00 50



Leverans

När får jag mina kläder?

När skolans webbutik har stängt skickas alla beställningar för tryck samtidigt. Därefter ta det ca 3 veckor tills kläderna är redo
att skickas från tryckeriet.
Det är skolan som bestämmer om skolkläderna ska levereras till skolan och delas ut där eller om de
ska postas hem till varje elev. I informationsmaterialet du fått står det vilket leveranssätt som just din skola valt.

När det är dags för leverans får du ett mejl från Skolgarderoben med information om hur och när du kommer att få din klädpåse.




Hur får jag mina kläder?

Vid leverans till skolan brukar oftast påsarna delas ut av klasslärarna eller elevrådet. På vissa skolor vill man att eleverna ska
hämta ut sina påsar på expeditionen. Elevens namn och klass står på påsen så man behöver inte visa upp något kvitto när man
hämtar ut sina kläder.

Beställaren får ett mejl från oss, till den mejladress man angett i sin beställning, när leveransen är på väg.
I mejlet finns information om hur leveransen kommer att gå till.

Postas kläderna hem tar brevbäraren ibland med sig påsen och stoppar ner i brevinkastet. Mottagaren får annars en avi i sin
brevlåda om att klädpåsen finns att hämta hos postombudet.  Har man beställt flera plagg brukar man oftast få hämta påsen
hos sitt postombud. Påsarna skickas med B-porto så det tar ca 3 dagar från det vi skickar iväg dem från oss tills de når mottagarna.



Reklamation

Hur gör jag om jag beställt fel storlek?

Vi har tyvärr ingen möjlighet att ta tillbaka eller byta ut saker som beställs, eftersom de är specialtryckta enligt beställning.
Beställaren ansvarar därför själv för att rätt storlek, färg och tryck beställs. Beställaren ansvarar också för att kontrollera
orderbekräftelsen som vi skickar i vårt bekräftelsemejl och omgående informera oss ifall något inte stämmer.

På de flesta skolorna ser vi till att kläderna visas under några dagar så att elever och föräldrar får möjlighet att se och prova ut
rätt storlek. I informationsmaterialet som varje elev får står det vilka dagar och var provkläderna finns. I webbutiken finns också
tydliga måttlistor och det går också bra att ringa oss på Skolgarderoben 08-644 00 50 om du vill få råd om storlek.
Här nedan följer ett utdrag ur våra leveransvillkor som varje beställare får i bekräftelsemejlet från oss efter att beställningen gått igenom. 

RETUR
Enligt 4.5 § i Distans- och hemförsäljningslagen undantas Skolgarderobens försäljning av skolkläder från ångerfristen om 14 dagar då varorna är tillverkade efter kundens särskilda önskemål om tryck, färg och storlek. Kunden har därför inte möjlighet att ångra eller returnera sin beställning om det inte är något fel på varan.



 

Hur gör jag om det är fel på kläderna vid leverans?

Om det mot förmodan är något fel på kläderna vill vi självklart att du kontaktar oss inom 7 dagar från det att du fått din leverans.

Vid reklamationer har Skolgarderoben i första hand rätt att avhjälpa felet. Leverans av helt ny vara kan endast ske om reklamationen
gjorts inom 7 dagar efter leverans. I annat fall äger Skolgarderoben rätt att göra en återbetalning till kunden. 



Betalning

Hur kan jag välja att betala?

Direktbetalning kan göras i webbutiken med kort (VISA, Mastercard/Eurocard).

OBS! Glöm inte att du måste öppna ditt kort för internetköp för att du ska kunna betala
Detta gäller speciellt om du är kund hos Nordea.

 

Så här öppnar du ditt Nordea-kort för Internetköp i Internetbanken:

1. Logga in i Internetbanken.
2. Välj "Kort" och sedan "Öppna och stänga kort".
3. Under rubriken "Kortköp på Internet", välj "Alla Internetköp, 60 min".
4. Ditt kort är nu öppet för köp på alla Internetbutiker i 60 minuter.

Så här öppnar du ditt Nordea-kort för Internetköp i Mobilbanken:

1. Logga in i Mobilbanken.
2. Klicka på kortet du vill öppna och klicka sedan på "Öppna/stänga".
3. Under rubriken "Kortköp på internet", välj "Alla internetbutiker, 60 min". 
4- Ditt kort är nu öppet för köp på alla Internetbutiker i 60 minuter.

Du kan också få hjälp att öppna kortet hos Nordea Telefonbank, 0771-22 44 88.



Betala efter leverans

Det går också bra att betala mot faktura. Vår partner Ecster postar i så fall en faktura till adressen där beställaren är folkbokförd.
Fakturan postas samma dag som kläderna skickas iväg från oss. Fakturan ska betalas till Ecster 14 dagar efter leverans.
En faktureringsavgift på 29 kr tillkommer för detta betalningssätt. Om betalningen inte är
Ecster tillhanda senast förfallodagen
utgår dröjsmålsränta med 24%.
Ecster äger även rätt att ta ut ersättning med 60 kr för skriftlig betalningspåminnelse samt för
lagstadgade inkassokostnader. 




Vid frågor om din kort- eller fakturabetalning kontaktar du Ecster på:

Tel: 0771-675 700

E-post: kundservice@ecster.se

Vardagar kl 8-20, helger kl 10-18





Frågor om vår ordinarie kollektion

Vilka storlekar finns det?


Våra basplagg är av märket Fruit of the Loom och finns för JUNIOR i storlekarna 116 cl, 128 cl, 140 cl, 152 cl och 164 cl
samt i VUXEN-storlekarna S, M, L, XL och XXL. 

Avvikelser på 2-3 cm kan förekomma. 
Kläderna är normala i storlekarna och är avsedda för både tjejer och killar.
Det är alltså inte herrstorlekar utan storlek S motsvarar ca 164 cl och motsvarar 170 cl.

Vi har även vissa plagg med smalare passform som är speciellt avsedda för tjejer, detta står tydligt i webbutiken.
Självklart kan även dessa modeller användas av killar, men observera att dessa tröjor är mer figursydda och smalare

i modellen än unisex-tröjan. 


SE JUNIOR-MÅTTABELLER       SE UNISEX-MÅTTABELLER        SE DAM-MÅTTABELLER   

  


Vad har kläderna för kvalitet?

De flesta av Fruit of the Looms kläder består till stor del av bomull. T-shirt och pikétröja för vuxen är i 100% bomull.
Övriga plagg innehåller också en del polyester eller elastan vilket gör att de håller form och färg bättre vid tvätt.
Information om varje plagg får du upp när du klickar på produktbilderna på beställsidan inne i skolans webbutik.


Hur ska kläderna tvättas?

För att både kläder och tryck ska hålla sig fint rekommenderar vi fintvätt i 40 grader och ej torktumling eller torkskåp.
Använd gärna lite sköljmedel så behåller kläderna sin mjukhet även efter tvätt.




Hål i fickan på Baseballjackan

I fickan på baseballjackorna finns ett hål som är till för att man enkelt ska kunna dra hörlurar på insidan av jackan.
Jackan är alltså inte felsydd.



Miljö och etik

Fruit of the Loom tar ansvar för att produkterna tillverkas under rättvisa förhållanden och med minsta möjliga påverkan
på vår miljö. Produkterna har certifieringar av olika slag, Öko-Tex, Organic Exchange och WRAP är några av dem.

Här kan du läsa vad våra
märkningar egentligen garanterar.

OEKO-TEX® STANDARD
Alla klädesplagg från Fruit Of The Loom är Öko-Tex Standard 100-godkända. Detta säkerställer att kläderna inte innehåller
några farliga ämnen för varken människor eller naturen. Öko-Tex Standard 100 är ett internationellt erkänt test-och
certifikationssytem för textilier. Testkriterierna är standardiserade världen över och inkluderar tester av ph-värde,
formaldehyd, bekämpningsmedel, tungmetaller och allergiframkallande färgämnen. Endast när det är bevisat att
ett klädesplagg inte innehåller något av dessa ämnen beviljas Öko-Tex - godkännande. 
  



Frågor om våra ekologiska kläder

Från och med hösten 2016 erbjuder vi alla skolor ekologiska kläder som ett alternativ. Vi har valt ett svenskt märke som heter CottoVer. 
En del skolor, t ex Ålstensskolan i Bromma och Franska Skolan i Stockholm har valt att bara ha ekologiska kläder i sina webbutiker.

 

Vad betyder de olika certifikaten?

 

 

Vilka storlekar finns det på de ekologiska kläderna?

Storlekarna finns för JUNIOR i storlekarna 90/100 cl, 110/120 cl, 130/140 cl och 150/160 cl. VUXEN-storlekarna S, M, L, XL och XXL
samt DAM-storlekarna XS, S, M, L, XL och XXL. 



Vad har kläderna för kvalitet?

Alla kläder och väskor från CottoVer är tillverkade av 100% ekologisk rättvisemärkt bomull och återvunnen polyester. 




Hur ska kläderna tvättas?

Vi rekommenderar att CottoVers kläder ska tvättas i 30 grader och ej torktumling.

 

LÄS MER OM EKOLOGISKA SKOLKLÄDER




KONTAKTA VÅR KUNDTJÄNST:

E-post: info@skolgarderoben.se

Tel: 08-644 00 50
Öppettider: Mån - fre kl 9-17

Adress:
Torstenssonsgatan 12, 5 tr 
114 56 Stockholm

FRÅGOR OM DIN BETALNING?

Vid frågor om din faktura eller kortbetalning kontaktar du vår partner Ecster.

Tel: 0771-675 700

Mån-fre kl 8-20

Helger kl 10-18

E-post: kundservice@ecster.se